Stížnost občana na práci veřejné správy adresovaná veřejnému ochránci práv (ombudsmanovi)
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Stížnost občana na práci veřejné správy adresovaná veřejnému ochránci práv (ombudsmanovi)
4. Základní informace k životní situaci
Na veřejného ochránce práv (ombudsmana) se můžete obrátit v případě, že nesouhlasíte s postupem, opatřením, rozhodnutím či jinou činností úřadu ve vztahu k vám nebo pokud chcete podat stížnost na nečinnost úřadu.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Fyzická nebo právnická osoba (osoba oprávněná jednat jménem právnické osoby).
Za fyzickou osobu může jednat zmocněný zástupce (na základě plné moci).
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí, tj. záležitost se týká orgánu vykonávajícího státní správu.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Podejte písemně stížnost poštou, e-mailem, datovou schránkou, prostřednictvím on-line formuláře na internetu nebo osobně v sídle veřejného ochránce práv.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na veřejného ochránce práv.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
S pracovníky příslušného úřadu.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Musíte podat stížnost veřejnému ochránci práv a předložit veškerou relevantní dokumentaci, týkající se věci.
Stížnost veřejnému ochránci práv (ombudsmanovi) musí zahrnovat:
jméno, příjmení a bydliště stěžovatele (u právnické osoby název, sídlo a osobu oprávněnou jménem právnické osoby jednat),
označení úřadu či úřadů, vůči nimž stížnost směřuje (případně identifikační údaje úředníka, který konkrétně za úřad jednal),
popis podstatných okolností věci, včetně sdělení, zda a s jakým výsledkem byla věc předložena jinému orgánu,
doklad o tom, že úřad, jehož se stížnost týká, byl neúspěšně vyzván k nápravě,
týká-li se stížnost vydaného rozhodnutí, jeho kopii,
pokud je stížnost podávána za jinou osobu, písemnou plnou moc.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Vzorový formulář je součástí informačního letáku, který je k dispozici v prostorách Kanceláře veřejného ochránce práv či na internetových stránkách veřejného ochránce práv, jeho použití však není nezbytnou podmínkou podání stížnosti.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Musíte nejprve sám / sama vyzvat úřad, jehož se stížnost týká, k nápravě.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Stížnost ombudsmanovi je možno podat také v elektronické podobě, a to prostřednictvím on-line formuláře na internetu.
Doplnění či dotazy ke stížnosti lze zaslat na adresu: podatelna@ochrance.cz.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Vůči jednání veřejného ochránce práv (odložení věci, závěry šetření, navržená opatření k nápravě, doporučení aj.) neexistují opravné prostředky.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy
Kdo je veřejný ochránce práv, jaké je jeho poslání a působnost?
Veřejný ochránce práv působí dle zákona k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí, které vykonávají veřejnou správu, s výjimkou samosprávy, pokud:
je takové jednání v rozporu s právem,
neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy,
jsou úřady a instituce nečinné.
Provádí systematické preventivní návštěvy míst, kde mohou být lidé omezováni na svobodě (léčebny, sociální zařízení, věznice aj.), a usiluje o respektování jejich základních práv.
Rovněž přispívá k prosazování práva na rovné zacházení a k ochraně před diskriminací.
22. Další informace
Můžete se obrátit na:
Veřejného ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno,
telefonní informační linku: 542 542 888.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Sekretariát veřejného ochránce práv
26. Kontaktní osoba
Nevyplněno
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
08.08.2011
28. Popis byl naposledy aktualizován
03.10.2017
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace